Racing drönare – En översikt
Det finns mer till drönar hobbyn än att ta vackra landskapsbilder, för den som är ute efter en adrenalin rush så kan en racing drönare vara svaret. Dessa flygande farkoster är lätta och smidiga, är man skicklig nog kan man också flyga i helt otroliga hastigheter. Nuvarande rekordet för snabbaste stigning ligger på 189 km/h, hur sjukt är inte det?
Läs mer: Snabbaste race drönare 2016
Ingenting för barn eller otekniska
Racing drönare är ingenting vi skulle rekommendera för barn eller personer som inte är speciellt tekniska, har du dock viljan att lära dig tänker vi inte stoppa dig. Det är en hård sanning, men faktum är att du kommer krascha. Det är ingenting vi säger för att vara taskiga, men det finns nog ingen i världshistorien som flugit en drönare en längre period utan att krascha den.
Det behöver nödvändigtvis inte handla om erfarenhet eller hur skicklig du är på att flyga, ibland kan en krasch uppstå av du t.ex. tappar signalen med drönaren. Du kommer med största sannolikhet behöva byta ut komponenter eller omkalibrera drönaren förr eller senare, därför är det viktigt att du är förberedd på detta.
Det där med flygtiden
Den absolut största nackdelen med race drönare är batteritiden. Snittet ligger på ca 5 minuter per batteri och det är något alla drönare delar, oavsett hur mycket pengar du spenderat. Man får så pass kort batteritid eftersom drönaren drar enormt mycket el när den flyger snabbt och gör galna manövrar hela tiden. Det går såklart att öka batteritiden till en viss grad, man kan köpa en mindre och lättare drönare, man kan skaffa större batterier, man kan flyga långsammare. Det finns många sätt, men alla har en kompromiss. Vårt tips är att du köper flera batterier på en gång, istället för att köpa ett stort.
Det är svårt att flyga utan hjälpmedel
Till skillnad från kameradrönare, så har racedrönarna inga hjälpmedel som gör det enkelt för dig att flyga. Det är en lång och brant inlärningskurva, såvida du inte är ett underbarn så kommer det minst dröja 2 månader innan du kan flyga mellan hinder och utföra stunts.
Lyckligtvis så kommer dagens racing drönare med olika flyglägen som gör att du kan gradvis öka svårighetsgraden. Det betyder att du kan börja flyga i ett flygläge som gör att du bara kan luta drönaren ett antal grader, oavsett hur mycket du drar spaken. Det gör det lätt att vänja sig vid kontrollerna och hur man orienterar sig utan att ta onödiga risker.
Ingen racing utan FPV
Du kan inte racea mellan massa hinder utan FPV (First-Person-View). Utrustningen gör att du ser det drönaren ser live, FPV utrustning inkluderar videosändare, mottagare samt skärm eller glasögon. Vanligtvis så medföljer ingen skärm eller glasögon när du köper din drönare, därför kan det vara smart att kolla extra noga på vad som medföljer i ditt köp.
Något som många nybörjare tror är att FPV innebär att man kollar igenom en HD kamera som skickar en 100% ren signal, men det är långt ifrån sanningen. En FPV kamera kommer i VGA upplösning, den har 640×480 pixlar, alltså dubbelt så lite som en vanlig HD kamera. Dessutom är det väldigt sällan att videosignalen är ren, störningar från olika sorters nätverk (WiFi, 3G, 4G) kommer vara tydliga. Åker man bland tätt bebodda områden löper man större risk för en smutsigare signal, men även ute bland öppna fält kan man få störningar.
Tips för dig som ska börja racea
Designmässigt är dom flesta race drönarna likadana, det enda som skiljer är storleken. Storleken tar man genom att mäta diagonalt mellan två motorer, det finns allt från 150mm till 280mm och uppåt. Den allra vanligaste storleken är 250mm, den funkar perfekt för både nybörjare som proffs eftersom storleken är en bra blandning av smidighet och stabilitet.
Som vi nämnde tidigare, se till att köpa reservdelar när du beställer din drönare. Det är riktigt tråkigt att behöva vänta flera veckor tills du kan flyga igen, bara för du kraschade och inte hade reservdelar hemma.
Stirra dig inte blind på olika märken eller speciella delar. Alla piloter har olika preferenser, vissa kommer säga att propeller med tre blad är det allra bästa, medan den andre pilot kommer argumentera för propeller med bara två blad. Det viktigaste är att du själv får känna vad som passar dig bäst. Vårt tips är att du flyger med delarna som sitter på drönaren, flyg och se hur det känns och justera utefter det.
Att bli grym på att flyga tar lång tid, du kommer stöta på massa hinder och strul längst vägen. Se detta inte som någonting negativt dock! Allt strul och hinder kommer ge dig tillfällen att lära dig nya saker och göra dig till en bättre pilot